zaterdag 19 april 2014

Een interactieve website in pole position

Een website runnen zonder feedback van je bezoekers is zoals autorijden met al je ramen afgeplakt. Het kan een tijdje perfect in rechte lijn gaan, maar zodra de consument of de markt een bocht maakt ben je gedoemd om met je website te crashen. Op 7 mei komt Wim van der Mark een workshop in goede banen leiden hoe je meer interactie op je website brengt. Vijf hands-on tips om alvast gas te geven.

1. Breng een rating systeem aan. De kwaliteit van je website kan je voor een deel gaan meten aan de hand van Google Analytics en meer bepaald de bounce rate is een belangrijke parameter. Een kwantitatief cijfer zegt echter niet alles. Een surfer kan bijvoorbeeld een webpagina opvragen, van zijn computer wegwandelen om koffie te gaan halen en bij terugkomst zijn webpagina onmiddellijk afsluiten. Een rating systeem dat vraagt naar een beoordeling als je de pagina verlaat zegt misschien meer. Heel wat bedrijven als Google en Linkedin hebben een rating geïnstalleerd om na te gaan of hun f.a.q.-pagina's beantwoorden aan de verwachtingen van de bezoekers. (lees ook: 7 Steps to Add Value with Customer Ratings & Reviews)

2. Zorg dat er Social media share buttons zijn geïnstalleerd. Wie zijn tekstueel of creatief ei heeft gelegd op zijn website hoopt vaak dat deze inhoud 'viral' gaat. Wie zijn website niet van de nodige pluimen voorziet zal echter vaak niet ver geraken. Social media share buttons zijn via tools als shareThis of Add This in een handomdraai geïnstalleerd en zorgen ervoor dat eigen content zijn weg sneller naar buiten vindt.

3. Hanteer user generated content. Een bedrijf kan zichzelf op haar website hoog de hemel in prijzen. Het tijdperk van de hypodermic needle theory ligt echter al jaren te rusten op de vuilnisbelt naast de elpees van La Esterella. Zorg ervoor dat gebruikers hun ervaringen over je product kunnen delen op je website waardoor je op een geloofwaardige wijze buy-in kan creëren. (lees ook: 3 User-Generated Campaigns That Got it Right).

4. Houd eens een poll. Een eenvoudige manier om de aandacht van je bezoeker te trekken is door het houden van een poll, die zich bijvoorbeeld bovenaan rechts in de hoek van je website bevindt. Twee voorwaarden zijn wel belangrijk. De vraag moet verband houden met de diensten die je aanbiedt en de vraag moet je bezoeker kunnen teasen. Zorg er wel voor dat je bezoeker 5 maanden later niet opnieuw dezelfde poll ziet staan.

5. Kies voor verschillende contactmogelijkheden. Er is niets zo ergerlijk als een website waarbij je als een mol moet graven tot je contactgegevens hebt gevonden. De frustratie neemt toe als je dan nog eens een heel contactformulier moet invullen om één simpele vraag te stellen. Wie even op Google zoekt op 'free website chat widgets' voelt een interactieve wereld open gaan.


Matthieu van den Bogaert
Redacteur Marketing Update
[T] @marketingyudai

Ontdek op 7 mei hoe je meer interactie creëert op je site en op 8 mei hoe Google Analytics en Google Adwords je site veel sterker kunnen maken. Raadpleeg de opleidingskalender van het DM institute voor de volgende workshops.



Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...