maandag 28 april 2014

De Digitale Lente

“The future ain't what it used to be.” Na het lezen van het boek “De Digitale Lente” van Eric Schmidt en Jared Cohen kan ik alleen maar toegeven dat we nog maar aan het begin staan van de digitale (r)evolutie. In het nieuwe nummer van Marketing Update besteed ik aandacht aan de zaken die me het meest zijn bijgebleven uit dit boek. Ik geef in deze blogpost als voorsmaakje alvast 5 extra bevindingen.

1. In het begin en op het einde van het boek halen de auteurs de wet van Moore aan die zegt dat processorchips ieder anderhalf jaar twee keer zo snel worden. Als je beseft dat de mensheid elke twee dagen 5 exabyte informatie verwerkt dan is snelheid ook geen overbodige luxe.

2. Digitale bedrijfsspionage als vorm van cyberoorlog zal in de toekomst nationale economieën en diplomatieke relaties op de proef stellen. Zo heeft Google dagelijks te maken met cyberaanvallen die werden opgezet door de Chinese overheid. De Chinese geheime diensten hackten in het verleden reeds massaal e-mailsystemen van andere concurrerende Amerikaanse auto-en straalmotorenfabrikanten om betere prijsafspraken te kunnen maken op de internationale markt.

3. Smartphones gaan een nog belangrijke plaats innemen in iedere maatschappij. In voormalige oorlogsgebieden kan het helpen bij de reïntegratie van analfabete soldaten. Ze kunnen via apps bijvoorbeeld lees-en schrijfonderwijs volgen.



4. RFD-chips (Radio-Frequency Identification) zullen aan enorme populariteit winnen. Bij ons worden ze reeds gebruikt in de logistieke sector en bij het chippen van huisdieren. Schmidt en Cohen zien voor deze technologie eveneens een belangrijke rol weggelegd bij de wederopbouw van rampgebieden. Zo experimenteert het Wereldvoedselprogramma er nu al mee om te checken welke leveranciers eerlijk zijn en het voedsel effectief in een daartoe bestemd gebied afleveren. Wapenfabrikanten zouden volgens de twee auteurs moeten verplicht worden om RFD-tags in wapens te verwerken. Op die manier wordt de jacht op verborgen wapenvoorraden een stuk eenvoudiger.

5. Het is volgens Schmidt en Cohen niet ondenkbaar dat in de toekomst overheden een visum uitreiken aan buitenlanders alvorens ze op ‘hun’ internet mogen. Dit zal vanzelfsprekend een struikelblok zijn voor onder andere internationale bedrijven en onderzoeksjournalisten. Er zal niet één internet meer zijn, maar meerdere internetten. Zo waren er in het verleden reeds plannen om een 'halal internet' van de grond te krijgen.

Op het einde van hun boek geven de twee internetgoeroes drie belangrijke conclusies. In de eerste plaats is technologie geen wondermiddel voor de kwalen van de wereld alhoewel slimme toepassingen een wereld van verschil kunnen maken. Ten tweede zal het de bestaande wereldorde niet ontmantelen en zal er een digitaal kastensysteem blijven bestaan. Staten zullen tot slot twee soorten binnenlands en buitenlands beleid ontwikkelen: één voor de digitale wereld en één voor de analoge wereld.


Matthieu van den Bogaert
Redacteur Marketing Update
[T] @marketingyudai



Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...