zondag 20 maart 2011

Back to basics (congresverslag)




Afgelopen donderdag was het Vlerick Alumni Marketing Colloquium reeds toe aan de 23e editie. De eerste spreker die de spits mocht afbijten van dit "Back to basics" congres was Professor Kevin Keller. Wie net zoals mij marketing of communicatie heeft gestudeerd kent vermoedelijk het bekende boek "marketing management" dat deze marketing-professor samen met Philip Kotler heeft geschreven. Persoonlijk vond ik dat de Kevin Keller helaas weinig wereldschokkend nieuws bracht tijdens zijn presentatie en de lay-out van zijn powerpoint  is mijns inziens nooit meer aangepast geweest sinds de Berlijnse Muur tegen de grond viel. Dit neemt natuurlijk niet weg dat de centrale boodschap die de man bracht klopt. Ondanks de technologische vooruitgang moeten de basisprincipes die al jaren gelden niet plotseling overboord gegooid worden. De twee presentaties die op het einde van het colloquium plaats vonden, vond ik daarentegen wel meer dan de moeite.




Francis Debeuckelare (Bacardi Martini) bracht een boeiende uiteenzetting over de positionering van Grey Goose. Toegegeven, ik had nog nooit van het merk gehoord. Niet onbegrijpelijk achteraf gezien. Grey Goose is immers een luxe wodka dat zich positioneert als het duurste wodka-merk ter wereld en zich ook enkel richt naar de kapitaalkrachtigen van deze planeet. Jan Kriekels (Jaga) bracht op zijn beurt zijn inmiddels bekende "Jaga Experience World Tour" waarin hij het belang van CSR (Corporate Social Responsability) aantoonde voor Jaga. Hij deed dat op zijn eigen excentrieke, maar overtuigende manier. Ik raad iedere marketeer dan ook aan om de website te bezoeken en het artikel te lezen met deze innovatieve kerel: 'Radiatoren moeten ook onze ziel verwarmen'.

>

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...