zondag 6 maart 2011

Die gekke Hollanders




Wat was voor u de moeilijkste beslissing in uw leven? Voor mij was dit het kiezen van een geschikte studierichting na mijn middelbaar. Aangezien mijn ingangsexamen aan de kunstacademie van Sint-Lucas (Gent) een even groot succes was als de huidige regeringsvorming , besloot ik communicatie te studeren. Ik heb er nog steeds geen spijt van. Misschien zat de communicatiemicrobe onbewust al voorgeprogrammeerd in mijn genen. Zo vond ik onlangs op het internet een advertentie uit 1953 terug van het reclamebureau dat mijn grootvader had in Hulst (Nederland). Ik heb de man helaas nooit echt gekend omdat hij overleed toen ik amper 6 jaar was. Waarschijnlijk had ik met hem leuke gesprekken kunnen voeren over reclame in Vlaanderen en Nederland. Misschien hadden we het dit weekend wel gehad over Albert Heijn.

De Nederlandse keten gaat Vlaanderen immers veroveren en is zich ten volle bewust van de (subtiele) taalverschillen. Aangezien ze de verpakking nog niet op maat gaan schoeien van de Vlaamse markt hebben ze op hun website de rubriek "Albert Heijn voor beginners" gelanceerd die onder andere uitlegt dat vla pudding is, taugĂ© sojascheuten zijn of dat grapefruit voor pompelmoezen staat. Als Nederbelgische marketeer ben ik al deze woorden gewoon, maar ik kan me best inbeelden dat veel Vlaamse consumenten die Albert Heijn voor de eerste keer bezoeken zullen denken"die gekke Hollanders toch".



1 opmerking:

Unknown zei

Nederlanders zouden zeggen "gewend" in plaats van "gewoon" ;-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...