maandag 9 mei 2011

Bruce: The Seminar






Een naam kiezen voor uw pasgeboren spruit, het lijkt me niet eenvoudig. In ieder geval vermoed ik dat Pippa en Osama de meest gekozen kindernamen zullen worden in 2011. Een naam die de top tien daarbij net niet zal halen is Bruce. Ik associeer de naam onbewust onmiddellijk met Springsteen, Willis en Lee. Sinds vrijdag zal ik echter ook spontaan denken aan het geslaagde seminarie van reclamebureau Markee en customer content bureau Het Salon: “Bruce The Seminar”. Ik ken weinig evenementen waar de creativiteit zo van afdruipt zoals een ijsje dat te lang in de zon ligt. Het smaakt naar meer.

Content is king, but don’t forget the princess
Koen Denolf mocht de spits afbijten. De magazinstrateeg van Het Salon deed een beetje denken aan Seth Godin. Niet zozeer de haarstijl, maar de liefde voor creativiteit die hij uitstraalt. Hij benadrukte in zijn uiteenzetting dat de verpakking van je content cruciaal is. Een mooi voorbeeld is Nissan dat op een bepaald moment een Manga-makeover liet maken van hun Monocle magazine waarin het nieuwste model de hoofdrol speelde. Een ander voorbeeld zijn de talloze publireportages in De Standaard, De Morgen, etc. die zijn opgemaakt in de lay-out van de desbetreffende krant. Relevante content is en blijft king, maar steek het wel in een aantrekkelijke prinsessenjurk.

Creative power to the people
Vergeet het tijdrovend organiseren van een pitch voor uw creatieve concepten. Alexander Veltman (Boomerang Create) is ervan overtuigd dat crowdsourcing het toverwoord is om die creatievelingen te vinden die u het best creatief bevredigen. Het concept van Boomerang Create is eenvoudig, maar daarom niet minder subliem. Nadat de briefing van de klant door Boomerang Create online werd geplaatst kunnen de geregistreerde creatievelingen hun hersens laten werken en hun proposal indienen. Al deze hersenspinsels – of een reeds gemaakte voorselectie hiervan - worden dan aan de klant bezorgd die de gewenste creatieveling uit de vijver van voorstellen kan vissen. Ik kan me voorstellen dat menig reclamebureau dergelijke vorm van crowdsourcing niet met handgeklap zal onthalen.

Hoedje af, vikingshelm op
Het zoeken naar een gepaste operator, het houdt veel jongeren harder bezig dan de regeringsvorming. De markt wordt in BelgiĆ« nog steeds gedomineerd door het triumviraat Mobistar, Base en Proximus. Als nieuwe spelers deze markt willen betreden dan is dit niet zo’n eenvoudige opdracht. Volgens Hans Similion slaagt Mobile Vikings hier wel in door enerzijds social media als voornaamste marketingwapen te hanteren en anderzijds door klanten om te zetten in een leger van ambassadeurs. De bewering van Similion dat de helpdesk van Mobile Vikings elke tweet en telefoon zeer snel beantwoord klopt inderdaad. Een tweet van ondergetekende werd binnen de drie minuten beantwoord. Straf vind ik dat, zeer straf. Ik ben echter wel benieuwd of Mobile Vikings, die nu zo’n 36.500 klanten telt, naarmate het groeit deze snelle klantenservice kan blijven handhaven.

Apps make the world go round
Apps, apps en nog eens apps. Het toverwoord zit onlosmakelijk gekoppeld aan de opgang van het mobiele internet. Pieterjan Bouten en Louis Jonckheere zagen er wel graten in om met het ontwikkelen van apps hun boterham te verdienen. De twee verlieten Netlog en hielden In the Pocket boven het digitaal doopvont. In principe ontwikkelde bandenproducent Michelin al een eerste app in het begin van de vorige eeuw met de gelijknamige papieren gids. In het digitaal tijdperk werd deze logica verder ontwikkeld. Volgens de oprichters van in the pocket zal in 2011 de grote massa de apps ontdekken. Vooral de location based applicaties en de betaalapplicaties zullen aan belang winnen. Ik ben alvast benieuwd of er tegen het volgende Bruce seminarie een app op de markt is dat regeringen kan vormen!

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...