vrijdag 26 augustus 2011

Social Media Onderzoek (Insites)



Insites Consulting voerde vorige maand  - i.s.m. BDMA, WDM en het DM Institute - een online onderzoek bij 250 professionals en peilde naar de adoptie van social media in hun bedrijf. In het volgende DM Update-nummer zal dit onderzoek uitgebreid aan bod komen. Hieronder reeds een aantal opvallende vaststellingen.
• Amper 10% van de bedrijven zegt niks te doen met social media, 40% zet de eerste schuchtere stappen. De andere bedrijven hebben reeds pilootprojecten opgezet (40%). Volledige integratie is bij slechts 10% van de bedrijven het geval.

• Bij 78% van de professionals (B2B) wordt Linkedin gebruikt om de bedrijfsdoelstellingen te realiseren, terwijl slechts 57% (ook) Facebook hanteert.

• 6 op de 10 professionals halen Twitter uit de social media kast om in dialoog te treden met derden.

Fan communities zijn niet alleen gereserveerd voor B2C Bedrijven. Intel demonstreert met ‘The Museum of me’ dat online communities ook in de B2B sfeer belangrijk kunnen zijn.

• Social media inschakelen vergt een voorbereiding op 3 vlakken: Ten eerste is er het persoonlijk vlak (werknemers informeren over mogelijkheden en gevaren van social media), ten tweede de bedrijfsstructuur ( eventueel moet er een nieuw departement komen) en ten derde de bedrijfscultuur (werknemers vertrouwen + omgaan met controleverlies).

• De helft van de bedrijven zegt het bereik van de social media inspanningen te monitoren.

• Slechts 20% heeft aandacht voor de invloed en tone-of-voice van de conversaties over het bedrijf of merk.

1 opmerking:

M.Verbiest zei

Wat Facebook betreft komt dit overeen met onderzoek betreffende het gebruik hiervan bij Belgische retailers => http://www.zoekmachine-marketing-blog.com/10834/het-grote-facebook-onderzoek-bij-belgische-bedrijven.html

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...