Insites Consulting voerde vorige maand - i.s.m. BDMA, WDM en het DM Institute - een online onderzoek bij 250 professionals en peilde naar de adoptie van social media in hun bedrijf. In het volgende DM Update-nummer zal dit onderzoek uitgebreid aan bod komen. Hieronder reeds een aantal opvallende vaststellingen.
• Amper 10% van de bedrijven zegt niks te doen met social media, 40% zet de eerste schuchtere stappen. De andere bedrijven hebben reeds pilootprojecten opgezet (40%). Volledige integratie is bij slechts 10% van de bedrijven het geval.
• Bij 78% van de professionals (B2B) wordt Linkedin gebruikt om de bedrijfsdoelstellingen te realiseren, terwijl slechts 57% (ook) Facebook hanteert.
• 6 op de 10 professionals halen Twitter uit de social media kast om in dialoog te treden met derden.
• Fan communities zijn niet alleen gereserveerd voor B2C Bedrijven. Intel demonstreert met ‘The Museum of me’ dat online communities ook in de B2B sfeer belangrijk kunnen zijn.
• Social media inschakelen vergt een voorbereiding op 3 vlakken: Ten eerste is er het persoonlijk vlak (werknemers informeren over mogelijkheden en gevaren van social media), ten tweede de bedrijfsstructuur ( eventueel moet er een nieuw departement komen) en ten derde de bedrijfscultuur (werknemers vertrouwen + omgaan met controleverlies).
• De helft van de bedrijven zegt het bereik van de social media inspanningen te monitoren.
• Slechts 20% heeft aandacht voor de invloed en tone-of-voice van de conversaties over het bedrijf of merk.
1 opmerking:
Wat Facebook betreft komt dit overeen met onderzoek betreffende het gebruik hiervan bij Belgische retailers => http://www.zoekmachine-marketing-blog.com/10834/het-grote-facebook-onderzoek-bij-belgische-bedrijven.html
Een reactie posten