donderdag 7 mei 2009

Relationship Marketing Congres 2009 - Case 2

Kinepolis: The audience is participating

Dankzij het Relationship Marketing Congres - georganiseerd door stichting Marketing - zijn er weer een aantal gaten in mijn cultuur gedicht. Ik weet nu dankzij de presentatie van Kinepolis dat Angelina Jolie de favoriete actrice is bij mannelijke Belgische bioscoopgangers en Johnny Depp bij de vrouwelijke bezoekers. Iets wat ik niet echt bewust heb meegemaakt is dat Kinepolis een tijdje geleden in een Facebook-oorlog was verwikkeld. Op een dag besloot een bioscoopganger dat Kinepolis er door zijn prijsverhogingen echt over ging, gevolg een Facebook-groep met als originele titel "Kinepolis gaat d'erover". Op het eerste zicht was er geen paniek en besloot Kinepolis niet te reageren. De groep groeide ondertussen steeds harder in aantallen en het begon met het uur heter te worden onder de cinematografische schoenen van Kinepolis toen Het laatste Nieuws, Het VTM-journaal en Peeters & Pichal er zich gingen mee moeien. Ik erger me trouwens mateloos aan het feit dat de traditionele media om de haverklap Facebook-groepen verheven tot algemeen belangrijk nieuws, maar dit geheel terzijde. In ieder geval bezorgde het de CEO van Kinepolis (Eddy Duquenne) grijze haren. Reageren op dergelijke groepen met rationele argumenten heeft doorgaans weinig effect. Het antwoord was uiteindelijk eenvoudig voor deze onderneming. Kinepolis besloot - in samenwerking met Proximity BBDO - om de meest invloedrijke bloggers van België uit te nodigen voor een rationele prijs-uiteenzetting in één van hun zalen, gecombineerd met een bezoek achter de schermen en een avant-premiere. De verdedigingsstrategie bleek goed te werken en Kinepolis ontving de overwinningsoscar in de categorie Facebookoorlogen.

screenshot van de blog van Michel Vuijlsteke

Hierboven een screenshot van de weblog van Michel Vuylsteke. Volgens de CEO van Kinepolis een blogger met een scherpe angel en vele volgers. Zijn appreciatie (samen met dat van andere bloggers) voor het werk van kinepolis was een stap voorwaarts in de zoveelste Facebookoorlog die merken vandaag de dag moeten voeren.

Dat de actie zijn vruchten heeft afgeworpen leidt geen twijfel. Dat is immers duidelijk te merken aan het feit dat het aantal leden van de Facebook-groep "Kinepolis gaat d'erover' niet stijgt maar zelfs daalt. Een bewijs dat een merk haar imago kan terugwinnen door het spel slim mee te spelen.

Relevante Artikels
Radio 1 (Peeters en Pichal) - Is Kinepolis te duur?
De Standaard - Face to Face


Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...