vrijdag 8 mei 2009

Relationship Marketing Congres 2009 - Case 3

Xerox: 1-to-1 Lab (CRM Printing)

Xerox doet me vooral denken aan de kartonnen dozen die mijn vader vroeger meebracht om mijn speelgoed in op te bergen. Het was een praktische Ikea-opbergoplossing avant-la-lettre. Op het Relationship Marketing Congres kwam Frank Michielsen (Business Manager Production Colour bij Xerox) verduidelijken dat Xerox meer doet dan dozen en papier produceren. Xerox heeft namelijk een testomgeving gecreëerd waar bedrijven gelijktijdig met hun bestaande campagnes hooggepersonaliseerde mailings kunnen creëren. Nadien wordt er via een gedetailleerde studie het verschil gemaakt en gemeten tussen de ROI van de niet-gepersonaliseerde versus gepersonaliseerde mailing. Tijdens de uiteenzetting vond ik de citaat van John Wanamaker goed gevonden: "Half the money I spend on advertising is wasted; the trouble is I don't know which half".

Hoe zit het Xerox-project "The 1to1 Lab" nu in elkaar? Stel je bent een reisagentschap dan kan je jaarlijks alle brochures en masse naar de klant sturen. In het beste geval wordt er al eens een gepersonaliseerde brief bij gestoken. Het kan echter veel doeltreffender allemaal en doet hebben ze bij British Columbia Tourism ook gedacht. Ze klopten aan op de papieren voordeur van Xerox en vonden gehoor. Een brochure ontwikkelen die rekening houdt met de wensen, socio-demografische variabelen en bedrijfsinteracties van de klant was de doelstelling. Reisbrochures moeten bijvoorbeeld foto's bevatten met mensen die dezelfde leeftijdscategorie hebben als de klant, kaartjes met reisbestemmingen waarop de woonplaats van de klant met een pijl en afstand is gemarkeerd, etc. CRM-printing heet zoiets in een catchy word. Wat was het resultaat voor British Columbia Tourism:

- De 112-tellende dikke brochure werd gereduceerd tot 24 A4-pagina's
- het call-center werd opvallend minder bestookt door klanten met verdere vragen omdat de meeste zaken op hun maat waren samengesteld.
- De return-on-investment werd dankzij deze CRM printing met 25% verhoogd

Nog meer voorbeelden over deze CRM printing kan je trouwens vinden op de website van www.creativexpresso.com.

Relevante Artikels

Digimedia - Xerox en De Post zorgen voor Europese primeur

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...