vrijdag 8 mei 2009

Relationship Marketing Congres 2009 - Case 4

De Post: The hidden site of direct mail

Er zijn een aantal moeilijke zaken in het leven. Eentje daarvan is ongetwijfeld aan je ellebogen likken, dat is quasi onmogelijk. Er bestaat echter nog iets wat zeer moeilijk is: een afspraak regelen met consultants van de Post. Ik spreek absoluut uit ervaring en weet dat veel marketeers er net zo over denken als ik. De post maakt zijn imago op het vlak van log staatsbedrijf absoluut waar. Het was dus met een bang hartje dat ik naar de voorstelling ging van De Post op het Relationship Marketing Congres. Bovendien werd het gegeven door een franstalige DM-consultant (Frederic Jadinon) en de hartkloppingen werden sneller toen ik besefte dat het wel eens in het Engels kon zijn. Franstaligen die Engels praten vind ik - met alle respect voor diegenen die het tenminste proberen - doorgaans zeer vermoeiend. Frederic Jadinon heeft het imago van de Post door zijn presentatie echter flink opgekrikt. Het publiek kreeg duidelijke direct marketingcijfers voorgeschoteld op basis van onderzoeken uitgevoerd door de DM-cel van de Post:
- De impact van een direct mail is doorgaans 6,2% waarbij het gebruik van de eigen database hoger scoort (8,9%) en externe databases (5,4%).

- Indien een mailing wordt verzonden naar 100 personen dan zal gemiddeld 61% zich deze mailing kunnen herinneren. Het is trouwens ook niet zo dat een mailing geen effect heeft als mensen niet onmiddellijk reageren. Non-response kan ook helpen bij brand-awareness.

- In de onderstaande tabel is ook te zien welke factoren een goede mailing kunnen beïnvloeden:

Overzicht van de verschillende factoren die een direct mailing kunnen beïnvloeden

Er werden tijdens de presentatie ook toffe direct-marketingvoorbeelden aangehaald zoals deze van Scottex [case] en Mercator Insurances [case]. Beide voorbeelden komen uit de stal van reclame-bureau Duval Guillaume.

2 opmerkingen:

Dirk Oosterlinck zei

Wat is het jammer te lezen dat het moeilijk was een afspraak met consultants van de Post te maken, dat is nochtans hun job.
Dit alles heeft niks te maken met log staatsbedrijf of niet, we zijn een team die hard moeten werken en onze afspraken moeten nakomen, zoals iedereen... en dat doen we blijkbaar nog niet altijd!
Toch goed te lezen dat Frederic je indruk heeft kunnen bijstellen over de Post. Wat Frederic toonde, is een deel van de vele studies die we rond de impact van DM deden, het is zeker onze bedoeling al dit materiaal zoveel mogelijk te delen.

Dirk, De Post

Matthieu van den Bogaert zei

Dag Dirk,

Bedankt voor je reactie. Ik ben ervan overtuigd dat er heel veel hardwerkende mensen bij De Post werken. De grootste frustraties waar ik echter mee geconfronteerd werd waren: véél emails naar algemene (sales) e-mailadressen van De Post die nooit beantwoord werden, telefoonnummers waarbij een elektronische stem je teveel mogelijkheden gaf, etc. Op de Marketingday van WDM heb ik eindelijk een sales persoon aan de haak kunnen slaan die ons een account manager voor de regio Oost-Vlaanderen heeft aangesteld. Deze mevrouw is reeds geweest (welgeteld 14 minuten) en helaas werd elke vraag beantwoord met "daarvoor zal ik een afspraak moeten maken met een DM-specialist". Nogthans ben ik absoluut overtuigd van de belangrijke positie die De Post vandaag bekleedt in het DM-landschap. Met Optiretour, DoMyMove, etc. heeft De Post mijns inziens belangrijke producten in haar gamma die mijn werk als database marketeer absoluut kunnen verbeteren. Ik heb immers geen tijd om mij te concentreren op retourverwerking en zou dit probleem pro-actief willen aanpakken. Mijn hoop is absoluut gevestigd op de meeting die ik volgende week heb met een DM-specialist. To be continued ;)

MaT

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...