donderdag 7 mei 2009

Relationship Marketing Congres 2009 - Case 1

Berlitz: CRM als motor voor communicatie

Deze ochtend dacht ik even in het Venitiaanse Plopsaland-indoor terecht te zijn gekomen, maar een tweede maal wrijven in de ogen maakte duidelijk dat ik goed zat. Ik had me immers ingeschreven voor het Relationship Marketing Congres in het San Marco Village te Wilrijk. Als u de demo-film bekijkt begrijpt u onmiddellijk dat ik naarstig op zoek was naar kabouter Plop. Studio 100 is trouwens ook in Schelle gevestigd dus zo gek was deze ingeving niet. Geen plop-of mega-mindygeluiden maar degelijke en stevige direct marketing-talk en daar houd ik van!

Berlitz gebruikte CRM als een middel om een daling in inschrijvingen te bestrijden

De eerste sessie ging over CRM als motor voor communicatie door het taalonderwijs-instituut Berlitz. De onderneming bestaat maar liefst 130 jaar en kreeg de laatste jaren echter af te rekenen met een dalende productafname. Ze merkten dat investeringen in de traditionele media weinig soelaas boden en vloeken in de verschillende talen haalde voor dit taalinstituut eveneens weinig uit. De oplossing en het advies op basis van hun opgedane ervaring naar het publiek was eenvoudig:
Stap 1: Stroomlijn alle dataprocessen in uw onderneming boekhouding, BPM, marketing, etc.

Stap 2: Garandeer een goede data-quality, eventueel middels externe hulp (in dit geval Spectron)

Stap 3: Zorg 4 keer per jaar voor een RFM-analyse op uw volledig databestand (Recency, Frequency, Monetary)

Stap 4:. Verdeel de data in twee clusters:
- Klanten (ex-klanten, gereactiveerde klanten, nieuwe klanten, ontrouwe klanten en trouwe klanten)
- Prospects (hot, cold en not interested)

Stap 5:. Zorg tot slot voor een doelgerichte communicatie op elke deelcluster. Dit laatste kan gaan van loyalty-acties tot reactivatie-campagnes van ex-cursisten.

Bij deze case was het ook heel interessant te vernemen dat de website van Berlitz aan online behaviorial targetting doet. In notendop komt het erop neer dat elke surfer een score krijgt toegedicht. Wanneer een surfer meermaals op de site komt of veel webpagina's bezoekt zonder zijn gegevens achter te laten krijgt deze een hoge score toegedicht. Dit is het signaal voor de website om een pop-up te laten verschijnen dat deze mensen aanspoort om zich te laten contacteren door een medewerker van Berlitz. Alhoewel dit laatste geen massa's data genereert, zijn het wel waardevolle leads en bovendien vele kleintjes...

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...